سختی گیر

سختی گیر

سختی گیر

در بسیاری از تجهیزات و کاربردهای صنعتی نیاز به آب سختی گیری شده می باشد که یکی از راه های نیل به این هدف استفاده از دستگاه سختی گیر است.

در این دستگاه ها عمل جدا نمودن املاح کلسیم و منیزیم (که سختی کل نام دارد) توسط رزین خاصی انجام می گیرد که پس از گذشت زمان لازم و از پیش محاسبه شده، عملیات احیاء و شستشو انجام و عمل سختی گیری مجدداً آغاز می شود.

در گروه صنعتی ناب به صورت متعارف این دستگاه ها از ظرفیت حداقل ۳۰ کیلوگرین تا ۴۰۰۰ کیلوگرین در دو نوع تکی و دوبلکس ساخته می شوند. این دستگاه ها در بخش های متعددی از صنعت به ویژه همراه با دستگاه هایی چون دیگ بخار کاربرد دارند.

تعریف سختی گیر

سختی گیر آب از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به نرم شدن آب سخت کمک می کند.
در واقع ، این دوام وسایل را تقویت می کند و به طور کلی تأثیرات منفی آب سخت را مقابله می کند.
این ماده از تعداد زیادی مهره رزین کوچک در داخل مخزن برای فیلتر کردن مواد معدنی مانند یون های کلسیم و منیزیم استفاده می کند.
نمک نیز در این فرآیند به منظور تمیز کردن مهره های رزین بخصوص در چرخه احیا مورد استفاده قرار می گیرد.
این امر از بین بردن مداوم سختی از سیستم آب و در نتیجه به آب نرم منجر می شود.

سختی گیر و فشار آب

مقاومت در برابر بستر رزین کافی است تا باعث کاهش فشار ناشی از نرم کننده های آب شود. معمولاً ضرر و زیان شدید زیادی وجود نخواهد داشت ، بنابراین اگر قصد نصب سختی گیر آب در مناطق خود را دارند ، نیازی نیست که نگران این مسئله باشند. با این وجود ، فاکتورهای خاصی وجود دارد که می توانند سختی گیر آب را فشار آب منطقه را به گونه ای تغییر دهند که باعث ایجاد تغییرات بسیار چشمگیر تری شود.

اگر چاه آب وجود داشته باشد ، در نتیجه شن و ماسه ریز در چاه ، افت فشار ممکن است بسیار مهم تر باشد. برخی از افراد همچنین قصد دارند سختی گیر آب خود را در خارج از منزل نصب کنند ، به خصوص در مناطقی که خورشید زیادی دریافت می کنند و مناطقی که تمایل به آهن ربا برای حیات وحش دارند. در این حالت ، به خصوص در شرایط آب و هوایی مرطوب یا گرمسیری ، جلبک ها می توانند یک خطر جدی باشند که هنگام فشار آب که افراد با نرم کننده های آب خود تجربه می کنند ، تغییرات شدیدتری ایجاد کنند.

با این حال ، برای اکثر مردم ، آب کلر شده است که در شرایطی مانند این بیشترین مشکلات را ایجاد می کند. کلر غالباً به منظور خالص سازی منابع مختلف آب مورد استفاده قرار می گیرد ، و مردم معمولاً به اندازه کافی وارد آب کلر شده می شوند و این یک خطری است که با توجه به نرم کننده های آب با آنها روبرو می شوند. سطح بالای کلر به طور بالقوه به رزین آسیب می زند ، و این تأثیر زیادی در طولانی مدت بر ماهیت نرم کننده آب و چگونگی کارآیی آن خواهد گذاشت.

مردم قرار است به طور دوره ای محتویات مخزن رزین را ریخته ، مخزن رزین را تمیز کرده و سپس همه رزین های جدید را در صورت لزوم اضافه کنند. انجام این کار به طور منظم تا حدی می تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند که آیا این سیستم برای مدت طولانی دوام خواهد داشت یا خیر و اینکه آیا تأثیر آن بر میزان فشار آب خواهد بود یا خیر.

به منظور تأیید اینکه سختی گیر آب باعث تغییر فشار شده است ، ایده خوبی است که نرم کننده آب را به حالت بای پس تغییر دهید و سپس یک قدم عقب بگیرید و شاهد نتایج باشید. اگر سطح فشار بهبود یابد یا به حالت عادی برگردد ، می تواند تأیید کننده این باشد که تغییر فشار در واقع توسط نرم کننده آب ایجاد شده است و مردم مجبور نیستند به دنبال بقیه علل ریشه باشند.


طرز کار سختی گیر

دستگاه سختی گیر آب در محل لوله کشی خانه شما در نزدیکی مکانی که آب وارد خانه می شود قرار دارد به گونه ای که آب مورد استفاده برای آشامیدن و شستشو را نرم می کند اما نه برای آبیاری.

این واحد حاوی چندین فوت مکعب از رزین پلاستیک متخلخل است که با مولکول هایی پوشیده شده است که به یون های مثبت حل شده در آب جذب و اتصال می شوند. به طور معمول ، یون های مثبت سدیم رزین را می پوشانند ، اما با عبور آب از روی رزین به سمت سینک ظرفشویی ، یون های مثبت کلسیم و منیزیم که در آب سخت وجود دارند به رزین می چسبند. به منظور حفظ تعادل بار الکتریکی روی رزین ، یون های سدیم را درون آب آزاد می کند. به تدریج ، بیشتر یون های سدیم در آب خانگی آزاد می شوند و رزین با یون های کلسیم و منیزیم اشباع می شود.

هر چند روز یکبار واحد باید رزین را با شستشوی آن با محلول غلیظ آب نمکی (کلرید سدیم) که معمولاً در نیمه شب است ، تازه کند.

غلظت بالای یون های سدیم در آب شور ، یون های کلسیم و منیزیم رزین را جابجا می کند ، و رزین دوباره با یون های سدیم پوشانده می شود.

آب شستشوی شور ، یون های کلسیم و منیزیم به تخلیه می رود و سیستم عملکرد طبیعی خود را از سر می گیرد.

(هر چند وقت یکبار لازم است یک کیسه نمک کلرید سدیم به واحد نرم کننده اضافه کنید تا این آب شستشوی شور را تهیه کنید.)


برچسب ها : سختی گیر , قیمت سختی گیر , سختی گیر رزینی , سختی گیر آب , سختی گیر فلزی , سختی گیر فایبرگلاس ,
+ نوشته شده در شنبه 18 آبان 1398ساعت 13:31 توسط ناب زیست | | تعداد بازدید : 11

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]